** یک ژانویه، آغاز سال نو میلادی **

کریسمَس یا نوئل جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود.

در شب ۳۱ دسامبر هر سال، آخرین روز یک سال میلادی و روز قبل از روز سال نو در بسیاری از کشورهای جهان، عموما قاره‌‌های اروپا، آمریکا، استرالیا و بخش‌هایی از آسیا و آفریقا مراسم سال نو برگزار می‌شود. در فرهنگ جدید غرب این روز با گردهمایی‌هایی در مجالس و مهمانی‌ها برگزار می‌شود که انتقال سال را ساعت ۱۲:۰۰ شب جشن می‌گیرند. بسیاری از فرهنگ‌ها در این شب از آتش‌بازی و دیگر روش‌های پرصدا برای جشن گرفتن استفاده می‌کنند.

سال نو میلادی سلام فرمانیه

سال نو میلادی سلام فرمانیه

آداب و رسوم جشن سال نو میلادی

همانگونه که ما ایرانیان دارای آئین ها و مراسمات ویژه در جشن سال نو خود، موسوم به نوروز، هستیم، مسیحیان در کشورهای مختلف نیز، دارای سنن و آدابی خاص برای برگزاری این جشن بزرگ هستند. از جمله مهمترین این آداب، می توان به سنت چراغانی درخت کاج شب کریسمس، اشاره داشت. در شب کریسمس، مسیحیان، یک درخت کاج به منزل آورده و آن را با لوازم تزئینی و چراغ های رنگی، می آرایند. سپس هدایای خود را در پای درخت گذاشته و بعد از جشن، هر کس، هدیه خود را باز کرده و به این ترتیب عشق و علاقه خود را نسبت به خانواده نشان می دهند.

یکی دیگر از افسانه و رسوم قدیمی در کریسمس و شب سال نو، هدیه آوردن بابانوئل برای کودکان می باشد. بچه ها در شب سال نو همیشه منتظر هستند تا مردی به نام بابانوئل که با خود هدایای فراوانی برای کودکان همراه دارد، به خانه آن ها آمده و به آن ها هدیه بدهد. بابا نوئل که یادآور شخصی دوستدار کودکان می باشد، همواره در میان مسیحیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و در شب های عید، می توانید افراد زیادی را در جای جای شهر، ببینید که لباس بابا نوئل به تن کرده و به این شکل، به تبریک و شادباش سال نو می پردازند.

تاریخچه کریسمس

ریشه لغوی “کریسمس” را در واقع به عبارت Christes maesse به معنی جشن حضرت مسیح و مراسم عشای ربانی در روز مسیح، نسبت می دهند. البته در گذشته، اختلاف فراوانی در رابطه با تاریخ دقیق تولد عیسی مسیح وجود داشت. تاریخ های فراوانی برای تولد عیسی مسیح ذکر شده است، برخی از کتب قدیمی این روز را در تاریخ 28 آگوست تعیین کرده و برخی دیگر نیز 20 می. در برخی کشورها نیز همچون روسیه و اوکراین، تاریخ کریسمس را روز 7 ژانویه می دانند که هم اکنون نیز در این تاریخ به جشن و پایکوبی برای تولد عیسی مسیح می پردازند.

اما بلاخره در قرن 17 میلادی با اعلام تقدس روز 25 دسامبر، این روز به عنوان روز کریسمس یا تولد حضرت عیسی مسیح شناخته شد و تقریبا همه پیروان دین مسیحیت، همین روز را به عنوان روز تولد عیسی مسیح، جشن می گیرند. در این روز مسیحیان بیشماری اقدام به تزئین منزل و محیط کار خود کرده و تا پایان تعطیلات سال نو میلادی، به سفر رفته و یا از مهمانان خود پذیرایی می کنند. به طور کلی تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی روی هم رفته 12 روز بوده که برخی کشورها تنها پنج روز آن را جشن گرفته و برخی دیگر همه 12 روز را به تعطیلات اختصاص داده اند.