ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز مبارک باد

«خداوند چشمت را روشن گرداند، تو باب الحوائج هستی، از هر که خواستی شفاعت کن»

پیامبر (ص)

در باغ وفا شکوفه یاس شکفت
در وسعت عشق، شور و احساس شکفت
مردانگی تمام عالم یکجا
در واژه ی دلنشین عباس شکفت

حضرت عباس(ع) در دامان مادری رشد و پرورش یافت که آن هنگام که خبر شهادت فرزندانش را آوردند، پرسید از حسینم چه خبر دارید و چون خبر شهادت امام(ع) را شنید گفت اکنون رگ های قلبم گسسته شد، اولادم و هر چه زیر این آسمان کبود است فدای حسینم.

قمر بنی هاشم (ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام)

حضرت ابوالفضل العباس فرزند امیرالمؤ منین علیهما السلام، در 4 شعبان سال 26 هجری در مدینه به دنیا آمد. مادرش فاطمه کلابیه بود که بعدها با کنیه «ام البنین» شهرت یافت. آن حضرت، قامتی رشید، چهره ای زیبا و شجاعتی کم نظیر داشت و به خاطر سیمای جذابش او را «قمربنی هاشم» می گفتند. در حادثه کربلا، سمت پرچمداری سپاه حسین (ع) و سقایی خیمه های اطفال و اهل بیت امام را داشت. به خاطر فداکاری و جانبازی آن حضرت در روز عاشورا، روز میلادش به نام روز جانباز نامگذاری شده است.

امام علی علیه السلام بعد از فاطمه زهرا علیهاالسلام طبق وصیت همسر با امامه ازدواج کرد و مدتی بعد در صدد برآمد با یکی از زنان که از خانواده ای شجاع و دلیر باشد، ازدواج کند تا خداوند فرزندی دلیر از وی به او عطا فرماید. به این منظور از برادرش عقیل که در علم انساب تبحّر داشت، خواست بانویی از خاندانی اصیل را برگزیند و خود نیز به خواستگاریش برود. و به این ترتیب بود که برادر بزرگتر برای یافتن و سپس خواستگاری از چنین بانویی به فکر فرو رفت و اندکی بعد به یاد دختری از قبیله ی کلابیه افتاد و گفت با ام البنین کلابیه ازدواج کن که در عرب شجاع تر از پدران او کسی نیست. در پی این اظهار نظر، وی از طرف علی علیه السلام برای خواستگاری ام البنین به نزد قبیله کلابیه رفت و مراسم خواستگاری را انجام داد. هر چند اطلاعی از تاریخ این خواستگاری و ازدواج در دست نیست ولی می توان محدوده زمانی این مراسم را با مراجعه به منابع تاریخی مشخص کرد؛ زیرا می دانیم که تولد حضرت ابوالفضل علیه السلام در چهارم شعبان سال 26 هجری قمری ذکر شده است.

جایگاه ویژه حضرت عباس (ع) در میان شهدا

شاید این سوال مطرح شود که دیگر شهدای کربلا و از صدر اسلام تا کنون نیز از جان خود گذشته اند پس چه موضوعی حضرت ابوفاضل(ع) را از دیگر شهدا متمایز می کند؟

باید به این سوال اینگونه پاسخ داد که معرفتی که ایشان در اطاعت از امام خویش داشت، بالاتر و کاملتر بود و بر اساس دیدگاه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام، آنچه که اعمال انسان ها را از دیگران متمایز می کند و به آن ارزشی متفاوت می دهد، بینش و بصیرت است چنانکه رسول خدا(ص) در مورد ضربه حضرت امیر(س) در روز خندق می فرمایند: ضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین.

القاب ابوالفضل (ع)

1. قمر بنی‌هاشم: به دلیل بهره‌ مندی بسیار حضرت عباس(ع) از جمال و جلال و سیمای سپید و زیبا و سیرت سبز و نورانی، به این لقب شهرت داشتند.
2. باب الحوائج: کریمی از دودمان کریمان که چون حاجتمندی سوی او روی کند، خواسته‌ هایش را برآورده می‌کند.
3. طیار: بیانگر مقام و عظمت‌ حضرت عباس(ع) در فضای عالم قدس و بهشت جاودان است.
4. الشهید: شهادت که نشان نمایان ابوالفضل(ع) است و در چهره حیات او درخشندگی بسیار دارد، زمینه ‌ساز این لقب است.
5.سقا: دلاوری حضرت در صحنه های حیرت‌ آور آب‌رسانی به تشنگان، سبب این لقب شد.
6. عبد صالح: لقبی که حضرت صادق(ع) در زیارت عموی گرانقدرش بدان اشاره دارد:

السلام علیک ایها العبد الصالح: سلام بر تو ای بنده صالح خدا

7. سپه سالار: صاحب لوا یا سپه سالار لقب بزرگترین شخصیت نظامی است و عباس(ع) در روز عاشورا این لقب را از آن خود کرد.
8. پرچمدار و علمدار: یادآور دلاوری و حفظ لشکر در برابر دشمن است. علمداری عباس(ع) این لقب را برایش به ارمغان آورد.
القاب دیگری نیز مانند ابوقربه (صاحب مشک)، عمید (یاور دین خدا)، سفیر (نماینده حجت ‌خدا)، صابر (شکیبا)، محتسب (به حساب خدا گذارنده تلاشها)، مواسی (جانباز و مدافع حق)، مستعجل (تلاشگری مهربان در برآوردن حاجات دیگران) و … نیز برای آن حضرت بیان شده است.