کتاب « ام البنین در آینه شعر » نوشته‌ی  «علی‌اکبر مهدی‌پور» است.

با مقدمه ­ای درزندگانی و کرامات حضرت به قلم علی اکبر مهدی پور

کتاب درمورد مطالب و گردآوری اشعاری در وصف «ام‌البنین» مادر حضرت ابوالفضل است. کتاب حاضر از دو بخش جداگانه تشکیل یافته است. بخش اول آن که به بیان توضیحات و مطالبی پیرامون آن بانوی بزرگ صدر اسلام اختصاص یافته در قالب شش فصل به موضوعاتی چون: ازدواج ام‌البنین با امام علی‌(ع)، تشریح موقعیت و ویژگی‌های بنی‌کلاب که خاندان ام‌البنین بوده‌اند، فرزندان، کرامات، سوگواری ایشان در شهادت شهدای کربلا و خصوصیات فردی و جایگاه شخصیتی آن بزرگوار پرداخته شده است. بخش دوم نیز در قالب پنج فصل دیگر مجموعه اشعاری که از شعرای مختلف در رثای ام‌البنین سروده شده است را در خود جای داده است.

حضرت ام البنین همسر گرامی امام علی «ع» اسـت کـه بعد از شهادت حضرت زهرا «س» بـه زوجیت ایشان در آمدند و چهار پسر برای امام علی «ع» بدنیا آوردند کـه حضرت عباس «ع» یکی ازآن‌ها می‌باشند.  او مادر حضرت عباس «ع» و سه پسر دیگر بنام‌ هاي عبدالله، جعفر و عثمان اسـت کـه هر چهار تن در روز عاشورا بـه شهادت رسیدند.

ام البنین در واقعه عاشورا حضور نداشت، ولی بعد از واقعه عاشورا تا زمان مرگ برای شهدای کربلا مرثیه سرایی کرد. بعضی از مورخان معتقدند کـه ام البنین بعد از حضرت زینب «س» «یعنی سال ۶۲ هجری قمری» از دنیا رفته اسـت. حضرت ام البنین «س» را در آرامستان بقیع درکنار مزار امام حسن مجتبی «ع» و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی «ع» بـه خاک سپردند.

دل نوشته ای راجع به ام البنین :

ای مایه ی فخر جهان… ام البنین
نور زمین و آسمان… ام البنین
ای نور جمع قدسیان… ام البنین
صاحب کرم در هر زمان… ام البنین
ای دستگیر مستمندان جهان
ای ماهتاب روشن کون و مکان

تو جانشین حضرت زهرا شدی
تو بعد زهرا ، همسر مولا شدی
تو سفره دار خانه ی سقا شدی
تو روضه خوان داغ عاشورا شدی

این کتاب در کتابخانه دبیرستان سلام فرمانیه، موجود میباشد